keskiviikko 12. elokuuta 2015

1990-luvun lasten muumeilua

Hei, en malta olla esittelemättä teille lapsuuden aarteitani. Kuten hyvinkin tiedätte, keräilen muumimukeja. Tämän olen perinyt äidiltäni, joka on jo 1990-luvulla ostanut ensimmäiset muumimukit meidän kotiin, joiden peruja nämäkin mukit ovat. Nimittäin lastenmukit. 

Muistan sen hyvin, kuinka minulla oli käytössä punainen pieni korvallinen muumimuki, jota koristi Pikku Myy. Muumityttö (1992-97). Se oli minulla ahkerassa käytössä, joskaan siinä ei käytönjälkiä näy oikeastaan yhtään. Siitä on juotu maidot ja kaakaot niin monet kerrat, että kaiken ymmärryksen mukaan siellä mukin pohjassa pitäisi olla edes muutama lusikasta jäänyt jälki, mutta ei. Lasite loistaa kirkkaudellaan. Ehkä tähän voi vaan todeta, että kyllä sitä ennen tehtiin arjen kestäviä tuotteita! :)

Muistan myös, kuinka pikkuveljeni sai samanlaisen, mutta sinisen muumimukinsa. Muumipoika (1992-97). Yhdessä niistä joimme ja voi kuinka tärkeää se pienelle ihmiselle olikaan nuo "tyttöjen ja poikien" värit. Olin tarkka omastani vaikka ehkä jo silloinkin saatoin juoda veljeni omasta... Näitä Muumipoikia minulla on kaksi. Toinen on veljeni ja toisen löysi äitini kirpputorilta pilkkahintaan vuosia sitten. Molemmat kuitenkin vanhemmiltani kotiini kannoin, täällähän meidän perheen oikea muumikeräilijä asuu ;)

Tässä ne kuitenkin nyt ovat! Lähes priimat ainakin 20 vuoden takaa.


Muumilastenastioita on monia, enkä ole niihin oikeastaan perehtynyt. Muumitytön ja Muumipojan tiesin kyllä ja niitä aina kaiholla muistelen. Enhän minä niistä enää voi mitään juoda :) Jokunen vuosi sitten äitini löysi muutamalla eurolla Eväsretkellä nimisen lastenmukin. Tähän kuuluu myös samanlainen lautanen, joka tietysti nostaa arvoa keräilijöiden keskuudessa. Tänään kun minä nostin nämä mukit esille laatikoistaan, nuorempi tytär ihastui tähän Eväsretkeen niin, että päätin antaa sen hänelle käyttömukiksi. Omat muistot ovat Muumitytössä ja Muumipojassa ja ajattelin, että hintaa tärkeämpää on tulevat muistot tyttärellä, jos hän tätä mukia saa omakseen pitää ja siitä juoda. Ehkä se lähtee hänen mukaansa viimeistään silloin, kun hän itse aikuistuttuaan tulee äidiksi. Tai sitten se jää tänne tulevaisuuden mumman luo odottamaan jälkikasvua, joka saa siitä juoda :)


Hinta-arviolta Muumityttö ja Muumipoika ovat n.100€ luokkaa/kpl ja Eväsretkellä muki pyörii 40-50€ luokassa. Tietysti hintaan aina vaikuttaa se, kuka myy ja minkä kuntoinen muki on. Minä en näitä ihanuuksia mistään hinnasta myisi, nämä saavat koristaa vitriiniäni kun sellaisen mieluisen meille vielä löydän...


Ei kommentteja: