maanantai 8. joulukuuta 2014

Luukku 8, joulukuusi

Joulukuusi.

Tänään meillä koristeltiin kuusi. Yleensä kuusta ei koristella tähän aikaan joulukuuta, mutta koska tytöt ovat meillä nyt torstaihin ja tulevat sitten taas 20.päivä, jolloin lähdemme ensin Espooseen ja siitä kodin kautta Vaasan mökille sukulaisiin joulunviettoon, niin nyt on otettava kuusen tuomasta valosta kaikki kauneus irti. 

Muistoni joulukuuseen ja kuusen koristeluun ovat pitkällä. Meillä kotona kuusi haettiin paria päivää ennen aattoa, se kannettiin talliin sulamaan jäästä ja lumesta päivää ennen aatonaattoa ja aatonaattona se kannettiin sisälle. Isä laittoi valot ja tähden, me koristelimme sen veljien kanssa. Koska olin ja olen edelleen tällainen sävy-sävyyn ihminen, meillä (minulla) oli usein erimielisyyksiä veljien kanssa siitä, miten ja mitkä koristeet sopivat yhteen tai vierekkäin ja näin kuusen koristelu siirtyi joka toinen vuosi periaatteeseen. Joka toinen vuosi sen koristelin yksin minä, joka toinen veljet. Minä sitten yön pimeinä tunteina kävin korjailemassa veljien jälkiä, koska tietenkin minähän tässä perheessä tiesin, mitkä koristeet sopivat vierekkäin! Tietenkin! Toinen muistoni joulukuusesta on se, että joka ikinen aatto nukuin kuusen alla. Muistan tarkasti kuinka asettauduin kuusen viereen lattialle peiton ja tyynyn kanssa, myöhemmin siirryin kuusen viereen sohvalle. Nukuin koko jouluaattoyön kuusen alla. Kunnes eräänä vuonna isoveljeni tuli yöllä kotiin ja huomasi minun nukkuvan siinä sohvalla ja herätti minut ja unenpöppörössä kävelin sänkyyni. En muista kuinka vanha silloin olin, mutta se oli viimeinen kerta, yöni kuusen vieressä.

Oma kuuseni on vaihtunut perinteisestä oikeasta kuusesta muoviseen valkoiseen. Tämä on nyt helpompi valinta. Haluaisin kyllä oikeankin kuusen, mutta ostin tämän valkoisen viime vuonna sillä ajatuksella, että sitten joskus kun minulla mies ja meillä on talo, niin sitten minullakin on oikea kuusi. Mies minulla on, omaa kotia odotellessa! 




Tällainen siitä tuli. Koristeet ovat väreiltään kylmiä, koska olen mieltynyt vuosi vuodelta enemmän ja enemmän hopeaan ja vitivalkoiseen. Kuusen valot ovat väliaikaiset, koska viime vuonna minulla oli tuo helminauhavalo mutta ei tähteä ja tänä vuonna ostimme tähden, joka ei sopinutkaan väreiltään noihin kylmiin väreihin. Täytyy vähän pohtia, mutta uskon, että käyn etsimässä uudet valot ja tuo helminauha tulee muuhun käyttöön.






Millaisiin kuusiin sinä olet mieltynyt? Kelpaako tällainen muovinen valkoinen vai oletko perinteiden ystävä, niin kuin ystäväni J, joka ihan avoimesti paheksuu minun kuustani, puss!